Send inn en tale Flere taler her er du nå
vellykket tale


Dette er 11 punkter for planleggingen av en vellykket festtale, damenes tale eller herrenes tale. Fordelen man har i planleggingsfasen er at man kan angre seg, gjøre om teksten, eller stryke og forkorte.

  • Ta en bunke betalte regninger, eller annet egnet skrivemateriale og plukk ut 4-5 ark. Avhengig av hvor stor håndskrift du har, pluss/minus 2 stk.

  • Sett på noe musikk, ta en drink, kopp kaffe, eller annet som setter deg i en stemning tilsvarende den du forventer er tilstede under talens fremføring.
  • Se for deg en person som kommer til å være tilstede under talen, evt. flere, og begynn å skrive som om du satt og snakket med vedkommende. (Har du problemer med å se for deg hvem forsamlingen kan være, la fantasien få et forsprang på fornuften ved å ta en titt på dette bildet)

  • Avhengig av festlighetens art, bør temaet være noe som mange kan kjenne seg igjen i, eller i det minste ha forutsetninger for å ta del i. Dersom man holder tale for venner, familie eller andre kjente, kan man godt ta utgangspunkt i seg selv og egne opplevelser, ettersom dine venner og familie helt sikkert vil ha både forståelse og glede av å høre hva som foregår i nettopp ditt hode eller hverdag. Er det i en mer offentlig sammenheng, bør man velge mer offentlige anliggender, eller mer generelle temaer.

  • Etter min mening bør en tale vare i omtrent 3-5 minutter. Blir den lenger er faren tilstede for at folk mister oppmerksomheten, eller begynner å småprate. Selv om det er strengt uhøflig oppførsel, er det noe vi må forsøke å unngå å bli utsatt for. Klarer du å komprimere talen til 3-4 minutter vil også poengene komme tettere, og du vil kunne oppleve at folk ler og hygger seg:-)

  • 3-5 minutter tale er omkring 1 og en halv side med 12 punkts skrift og generøs marg. Se forøvrig de talene som ligger i arkivet.

  • Det kan være lurt å begrense omfanget av talen til å omfatte selve "poenget" ditt. Om det er første gang du holder en tale, så trenger du ikke holde et foredrag om alt som du kommer på i saken anledning. Det vil jo komme flere forespørsler om å holde taler:-) Og ved å skjære bort det overflødige, vil du sitte igjen med en sterkere tekst til slutt.

  • Når du har avklart hvilke poenger og gode setninger du skal ha med i talen, er det på tide renskrive. Skriv talen ned på stivt papir, eller kartong, og gjerne i A6-format, med stor tekst, slik at du kan se teksten i dårlig belysning.

  • Veldig mange, uansett hvor vant de er til å tale i store forsamlinger, skjelver av og til litt på hendene. Ingen ting å være flau over, ettersom man kan unngå at det synes ved bruk av tykt papir/kartong og små ark (slik som programlederne på TV).

  • Øv på talen. Les høyt, til deg selv, og det er slett ikke dumt å sette på litt høy musikk, eller annen støy, slik at du blir nødt til å heve stemmen for å høre deg selv.
  • En fest-tale er jo ikke annet enn "fest-tale". I verste fall er den glemt i morgen:-)


Forslag til kjøreplan for talenes rekkefølge, under en bryllupsmiddag, kjekt som utgangspunkt om du skal være toastmaster